Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak připravit auto na zimní provoz?

Před nadcházející zimou bychom měli věnovat patřičnou pozornost přípravě auta na zimní sezónu. Mnoho řidičů tuto přípravu podceňuje, ale určitě se vyplatí mít auto v takovém stavu, abychom se nemuseli bát kdykoliv vyjet na cesty.

 

Přezutí je základ

Patrně prvním krokem většiny řidičů je přezutí pneumatik. Jelikož kola jsou jedinou styčnou plochou mezi vozem a silnicí, měly by být kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem prioritou při předsezónní přípravě auta. Minimální zákonná hloubka dezénu je v ČR u zimních pneumatik 4 mm, mnoha výzkumy a testováním bylo ale prokázáno, že čím je hloubka dezénu nižší, tím delší brzdnou dráhu auto potřebuje pro úplné zastavení. Kontrolujte pravidelně, zda nemáte sjeté pneumatiky.

V praxi to znamená, že na sněhu, při rychlosti 50 km/h, zastaví auto s novými pneumatikami s 9mm dezénem přibližně o 14 metrů dříve než na pneumatikách s minimálním povoleným vzorkem 4 mm. V případě pneumatik sjetých na 2 mm už je rozdíl propastných 26 metrů. Problematice bezpečnosti ojetých pneumatik se věnuje náš dřívější článek: Jsou staré pneumatiky nebezpečné?

 

Výměna provozních kapalin

Valná většina řidičů má v chladicí soustavě motoru nemrznoucí kapalinu celoročně. Nenechte se ale mýlit, že tím to pro vás skončilo. Právě před nadcházející zimou je nejvhodnější doba na kontrolu, případně doplnění kapalin. Doplňte i nemrznoucí směs do ostřikovačů, v době plískanic, mokra a sněhové břečky oceníte více než kdy jindy dobrou viditelnost z vozu.

K tomu se vztahuje i kontrola stěračů. Obecně se doporučuje měnit stírací gumičky jednou ročně, nejlépe s celou lištou. V zimě totiž dostává pryž použitá na jejich výrobu opravdu zabrat. Neodstraňujte námrazu na čelním skle stěrači, výrazně tím zkracujete jejich životnost.

Námraza na autě

Přípravě auta na zimu se vyplatí věnovat trochu času.

 

Technický stav vozu

Některé servisy poskytují svým zákazníkům možnost předsezónní prohlídky technického stavu vozidla, mnohdy za pár korun. Jedná se především o kontrolu světlometů, dobíjení akumulátoru, opotřebení brzdových destiček apod. Pokud si pravidelně nekontrolujete technický stav svého vozu sami, doporučujeme těchto prohlídek využít. Obzvláště vhodné to je tehdy, chystáte-li se na hory, kde je zima přece jen drsnější než v nížinách a ve městech a kde by vám zamrznutý chladič či vybitá baterie mohly způsobit mnohem větší nepříjemnosti (včetně zkažené dovolené).

 

(Ne)povinná výbava

Každé auto by mělo disponovat povinnou výbavou danou zákonem. Ruku na srdce, kdy jste si naposledy kontrolovali například exspiraci lékárničky? Kromě povinné výbavy se vám v zimě bude hodit hlavně škrabka na okna a smetáček na sníh. Je dobré mít i rozmrazovač zámků (ale ne v autě), startovací kabely, nemrznoucí směs do ostřikovačů na dolití, případně malou polní lopatku a lano. Od věci není ani teplá deka, při uvíznutí v zácpě či v závěji ji určitě oceníte.

Jak vidíte, příprava vozu na zimu není záležitostí 5 minut, ale investujete-li do toho trochu času a úsilí, budete připraveni doslova na každé počasí. Nepodceňujte zimu ani ve městech, už několikrát jsme se přesvědčili, že nás dokáže překvapit. Tak šťastnou cestu!

 
 
Zdroj foto: Pixabay.com

Nahoru