Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jízda v noci se v autoškole zanedbává. Víte, jak ve tmě jezdit bezpečně?

Špatná viditelnost, větší únava, vyšší riziko, že se na silnici potkáte se zvěří. To jsou hlavní důvody, proč za tmy změnit styl jízdy a být opatrnější než za světla. Jízda ve tmě je nejnebezpečnější za prudkého deště nebo v mrazech, kdy se ke špatné viditelnosti přidává ledovka a sníh. Opatrnost a zopakování si pravidel noční jízdy je na místě!

Rychlost noční jízdy

Rychlost jízdy, ať už ve dne či za tmy, musí být vždy přizpůsobena okolním podmínkám. Při jízdě v osvětleném městě vám viditelnost nic neomezuje, na okreskách je však situace zcela jiná. Jednoduché nepsané pravidlo zní: Jeďte vždy jen takovou rychlostí, aby brzdná dráha byla kratší než úsek, který před sebou vidíte. A to i na cestě, kterou dokonale znáte. Nikdy nevíte, kdy se na vozovce může objevit nečekaná překážka. Kvalitní pneumatiky vám zajistí spolehlivost při brzdění!

Jízda ve tmě

Jízda za tmy má své záludnosti. Máme pro vás pár tipů, na co především si dát v noci za volantem pozor.

Bezpečná vzdálenost

Délka bezpečné vzdálenosti závisí na rychlosti jízdy a zhoršené viditelnosti. Jízda v noci s sebou totiž nese také zkreslený odhad vzdálenosti, proto se doporučuje prodloužit odstup až na dvojnásobek oproti jízdě za světla.

Čistota světel a skel

Už tak špatnou viditelnost není třeba ještě zhoršovat. Při jízdě ve tmě je důležité mít čistá všechna světla, a to i osvětlení SPZ, stejně jako skla zvenku i zevnitř. Čelní sklo zevnitř neutírejte rukou ani špinavým hadrem. Vzniklé šmouhy a mapy vám budou ve světle protijedoucího vozidla vadit ve výhledu. Pravidelná kontrola hladiny vody do ostřikovačů by měla být samozřejmostí.

Dálková světla

Vidět a být viděn je základní poučka už z autoškoly. My bychom ještě dodali třetí zásadu – neoslňovat. Nepřepínání dálkových světel na potkávací je nejčastějším problémem řidičů při noční jízdě. Stačí jediná vteřina, kdy dálková světla protijedoucího řidiče oslní, a neštěstí je hotové. Dálková světla tedy přepínejte, jakmile se za horizontem objeví protijedoucí vůz, nebo jakmile spatříte zadní světla vozidla, které dojíždíte. Důležité je i seřízení světlometů. Vy sice nepocítíte, že míří o něco výše, než je třeba, ale protijedoucí řidič v nižším vozidle si minimálně od plic zanadává.

Jede proti vám automobil se zapnutými dálkovými světly? Soustřeďte pohled nikoli do světel nebo před sebe, ale na krajnici. Tak neztratíte přehled o provozu před vámi a nevybočíte z jízdního pruhu.

Únava

Jízda ve tmě znamená také větší námahu pro oči. Ty se rychle unaví, řidič se může stát nepozornějším, jeho reakce se zpomalí a hrozí i mikrospánek. Dlouhá noční jízda si žádá častější přestávky, při kterých se protáhnete a oči si odpočinou. Ani přetopený vůz na svěžesti nepřidává. Nastavte tedy teplotu na stupeň, který je na hranici vašeho pohodlí. Udržíte se tak déle při plném soustředění. I volba hudebního stylu může pomoci. Pomalé skladby pro jízdu v noci nejsou nejlepší nápad.

Chodci a zvěř

Povinnost reflexních prvků pro zvěř putující v noci přes silnice zatím zavedena nebyla a ani všichni chodci toto nové pravidlo vždy nedodržují. Zvýšená opatrnost je proto při jízdě v noci nutná vždy, ať už cestujete obydlenými úseky, na dálnici, po okreskách, a obzvlášť v lese. Sledujte pozorně nejen cestu před sebou, ale i její bezprostřední okolí. Přečtěte si také, jak jezdit bezpečně za zhoršených podmínek v zimě.

Jízda v noci má svá úskalí, na něž je důležité být připraven. Jedno je však jisté: Ať už jedete ve dne či v noci, základem bezpečné jízdy jsou vždy spolehlivé a kvalitní pneumatiky.

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

 

Nahoru