Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

[VELKÝ PRŮVODCE] Jak vybrat pneumatiky na silniční nebo krosovou motorku, chopper i skútr

Žádný motorkář by neměl šetřit na obutí svého stroje. Pneumatiky jsou totiž jediným kontaktním bodem s vozovkou a musí zajistit bezpečí i jízdní komfort. Tento článek vám pomůže zorientovat se v důležitých technických parametrech, ale i v tom, jaký typ pneumatik vybrat pro konkrétní typ motorky.  

Přední kola motocyklů

Při výběru moto pneumatik hraje roli jejich rozměr i charakter povrchu, po kterém budete jezdit.

V článku se dozvíte:

  1. Jak vybrat pneumatiky podle typu motorky
  2. Podle čeho zjistíte, jaké pneumatiky na motorku potřebujete
  3. Jak se od sebe liší dušové a bezdušové pneumatiky na motorku
  4. Jakou roli hraje u pneumatik na motorku datum jejich výroby (DOT)
  5. Jak vybrat pneu na motorku podle indexu zatížení a rychlostního indexu
  6. Jak vybrat pneumatiky na cestovní enduro
  7. Jak vybrat pneumatiky na skútr
  8. Jaké pneumatiky se hodí na chopper
  9. Jak vybrat závodní pneumatiky na okruh
  10. Jak vybrat cross pneumatiky do těžkého terénu
  11. Jaká je minimální hloubka dezénu u pneumatik na motorku

Jak vybrat pneumatiky podle typu motorky

Pneumatiky na motorku můžete vybírat podle ceny nebo značky. Rozhodujícím aspektem jsou ale v první řadě technické možnosti motocyklu, jízdní styl a terén, kterému musíte přizpůsobit dezén plášťů. Podle toho, jestli nejvíce času trávíte na silnici, na nezpevněných tratích nebo na okruhu, máte na výběr z těchto typů pneumatik:

    • Cestovně-turistické pneu jsou druhem silničních plášťů, které nabízí dlouhý kilometrový nájezd, komfort i bezpečí. Jsou vhodné pro choppery nebo cruisery, ale i rekreační vyjížďky na sportovní mašině. 
    • Sportovně-turistické pneu jsou populární pro svou univerzálnost. Obstojí při dlouhých cestách po silnici a zvládnou i jízdu v terénu. Typicky se hodí na cestovní enduro.
    • Pneu pro skútry mají menší rozměry. Musí obratně zvládnout pohyb po městě i po okrskách. 
    • Pneu pro crossové motorky mají výrazný vzorek, který si poradí s blátem, štěrkem, pískem, zkrátka s každým nezpevněným povrchem.
    • Sportovní pneu jsou oblíbené u majitelů silných strojů, kteří holdují rychlé jízdě. Musí být maximálně přilnavé a odolné proti přehřívání.
    • Závodní pneu jsou adrenalinovější verzí sportovních pneumatik. Mají minimální vzorek a patří pouze na okruh.

Návod, do čeho obout mašinu, najdete v samostatném článku. >>

Podle čeho zjistíte, jaké pneumatiky na motorku potřebujete

Kromě výběru vhodného typu pneumatik je potřeba umět se orientovat v jejich technických parametrech. Stejně jako pneumatiky na auto mají i pláště na motocykly značení uvedené na bočnici. Povolené rozměry a indexy pro váš stroj si pro jistotu nezapomeňte vždy zkontrolovat v technickém průkazu.

Co znamenají ty nejdůležitější číslice a písmena si ukážeme na příkladu značení 180/55 R17 73W TL:

  • číslo 180 je šířka pneumatiky v milimetrech
  • číslo 55 je boční profil pneumatiky (poměr výšky a šířky dezénu v %)
  • písmeno R (nebo ZR) je označení radiální konstrukce, diagonální se značí písmenem B
  • číslo 17 je průměr pneumatiky v palcích
  • číslo 73 je hmotnostní index
  • písmeno W je rychlostní index
  • písmena TL jsou označením pro bezdušové pneumatiky (tubeless)

Nezapomeňte také, že u většiny motorek je potřeba rozlišovat přední a zadní pláště. Přední jsou užší pro snadnější manévrování a značí se písmenem F (front), zadní jsou širší pro větší grip a značí se písmenem R (rear).

Správné obutí na motorku potřebují i vaše nohy. Poradíme vám, jaké boty vybrat. >> 

Jak se od sebe liší dušové a bezdušové pneumatiky na motorku

Dušové pneumatiky mají mezi ráfkem a pláštěm umístěnou duši, která je vyplněná stlačeným vzduchem, a poznáte je podle označení TT (tube type). V případě defektu se okamžitě vyfoukne, a proto byste měli ihned zastavit, jinak hrozí, že si poškodíte ráfek. Tento typ není tak odolný jako bezdušové pneumatiky. 

Bezdušové pláště s označením TL (tubeless) jsou vzduchem plněné přímo a mechanické poškození nebo únik tlaku jim jen tak nehrozí. Odolná pryž je na patkách zesílená vrstvou měkčí gumy, aby dokonale dosedala na ráfek a nedocházelo k ucházení vzduchu. Někdy se můžete setkat i se značením TL/TT, což je bezdušová pneumatika s možností použití duše. Obě kola motorky byste ale vždy měli obout jen jedním z těchto typů pneumatik.

Jakou roli hraje u pneumatik na motorku datum jejich výroby (DOT)

Životnost pneumatik závisí na mnoha faktorech. Na ztrátě jejich optimálních vlastností se podepisuje:

  • váha motorky,
  • styl jízdy
  • nebo stav vozovek.

Vždy ale věnujte pozornost i označení DOT. Jedná se o čtyřmístné číslo určující stáří pneumatik. Například 0621 znamená, že byly vyrobeny v 6. týdnu roku 2021. 

Z důvodu degradace materiálu si při výběru nových gum pohlídejte, aby nebyly starší než 2 roky. Pokud nebereme v potaz stav a hloubku dezénu, je provozní životnost pneumatik 6 až 10 let. Především kvůli bezpečnosti tuto hranici ale nikdy nepřekračujte.

Máme pro vás také 4 tipy, jak si životnost pneumatik jednoduše prodloužíte. >> 

Datum výroby pneumatiky

Stáří pneumatik určíte podle DOT kódu. Konečné čtyřčíslí označuje týden a rok výroby.

Jak vybrat pneu na motorku podle indexu zatížení a rychlostního indexu

Ze značení moto pneumatik už víte, že se v něm ukrývají i symboly rychlostních a hmotnostních indexů. Rychlostní index (SI) určuje maximální povolenou rychlost, pro kterou je pneumatika konstruovaná, respektive při níž motocykl unese zátěž odpovídající zátěžovému indexu. Na svém motocyklu můžete použít pneu s rychlostním indexem stejným nebo vyšším, než je uvedeno v technickém průkazu.

Index zatížení (LI) udává výrobcem maximální povolené zatížení jedné pneumatiky. V provozu nemůžete použít pláště s nižším zátěžovým indexem, ale vyšší ano. Hodnoty rychlostních a hmotnostních indexů najdete v tabulkách, které jsou stejné i pro pneumatiky na automobily.

Plánujete pořídit si novou motorku? Poradíme vám, jak ji správně zajet! >> 

Jak vybrat pneumatiky na cestovní enduro

Cestovní enduro je ideální stroj pro dobrodruhy, kteří se rádi vydávají na delší výpravy, klidně i přes několikery státní hranice, a tu a tam sjedou z asfaltu na nezpevněnou stezku. Jízda na různých površích si proto žádá odolné pneumatiky navržené tak, aby zvládly vysoký kilometrový nájezd po silnici, průjezd bahnem nebo lehčí terén.

Pneumatiky na enduro kombinují výhody silničních a terénních plášťů. Nezaleknou se výkyvů počasí ani měkkého podloží a jsou odolné vůči mechanickému opotřebení. Především však musí být bezpečné i při vyšších rychlostech, brzdění i jízdě do zatáček.

Jak vybrat pneumatiky na skútr

Pro pneumatiky na skútr jsou velmi důležité dvě vlastnosti – vynikající přilnavost a ovladatelnost. Jako řidič tohoto praktického městského „přibližovadla“ si totiž musíte poradit s rychlými manévry na kočičích hlavách, asfaltu, na suché i mokré vozovce. Vyplatí se proto nehledět příliš na cenu a sáhnout po kvalitním obutí, které vám poskytne jízdní komfort a dodá pocit jistoty ve všech situacích. Levné pláště jsou co do kvality materiálu mnohem nevyzpytatelnější a způsobily už mnoho škrábanců.

Jaké pneumatiky se hodí na chopper

Ptáte se, jaké pneu vybrat pro chopper nebo cruiser? Pak se správnými rozměry, kterých je v tomto segmentu široká škála, zamiřte do kategorie cestovních pneumatik. Hodí se pro všechny custom mašiny a jsou charakteristické menším průřezem dezénu, aby dobře přilnuly k povrchu suché i mokré vozovky

Musí vám ale také nabídnout dlouhý kilometrový nájezd i bezpečnou a komfortní jízdu. Pokud se budete orientovat na základě testů moto pneumatik, posviťte si i na spolehlivý odvod vody, ovladatelnost i stabilitu v zatáčkách.

Konkrétní pneu pro váš cruiser jsme doporučili v samostatném článku. >>

Pneumatiky pro custom motorky

Obutí na chopper musí mít perfektní přilnavost na suché i mokré vozovce.

Jak vybrat závodní pneumatiky na okruh

Závodní pneumatiky pro amatérské jezdce jsou ukázkovým prototypem plášťů, na kterých jezdí závody na okruhu profesionálové. Vyrábí se za použití těch nejlepších technologií, aby jejich konstrukce odolala extrémním tlakům při zachování minimální zátěže. Nemají žádný vzorek, nebo jen nepatrný, takže není vhodné je používat na mokré trati, a nesou označení NHS. 

Pamatujte také na to, že závodní pneu využijete pouze na okruhu, na silnici s nimi nesmíte vyjet. Při policejní kontrole by vás neminula pokuta a zároveň byste ohrozili bezpečnost svou i ostatních. Tento typ pneumatik má totiž optimální provozní teplotu, kterou na silnici neudržíte. V případě, že na okruhu netrávíte většinu svého volného času, nebo jste začátečníci, vystačíte si s klasickými sportovními pneumatikami.

Vaše motorka potřebuje péči i během sezóny. Co je dobré kontrolovat? >>

Jak vybrat cross pneumatiky do těžkého terénu

Ať už s motokrosem začínáte, nebo už jste pár adrenalinových zkušeností nasbírali, nepodceňte svou fyzičku a výběr správných pneumatik. Na rozdíl od ostatních mají cross pláště výrazný vzorek, který si poradí s blátem, štěrkem nebo pískem. I v této kategorii ale existují určité rozdíly, a proto je potřeba zvolit pneumatiky patřičné tvrdosti, s ohledem na terén.

  • Měkké pneu jsou ideální do bláta nebo písku.
  • Středně měkké pneu se hodí na závody, kdy je trať pokropená a většinu dne se nepráší.
  • Středně tvrdé pneu jsou vhodné na prašné a tvrdší tratě.
  • Tvrdé pneu využijete na kamenité, velmi tvrdé a prašné trati.

Ani u cross pneumatik není na místě finanční úspora. Nekvalitní pláště jsou málo stabilní a snadno můžete zapadnout. Poznáte je i podle minimálního opotřebení. Na kvalitních gumách je opotřebení časem patrné, nejčastěji na špuntech, kde se tvoří žmolky. A ještě na jednu věc je potřeba dát pozor – pneumatiky pro offroad nemusí být homologované pro použití na silnici. V tom případě budete muset na trať motorku převézt na vozíku nebo přepravníku.

Dva motokrosoví závodníci

Pneumatiky na krosovou motorku je potřeba vybírat podle typu podkladu. Čím tvrdší trať, tím tvrdší obutí.

Jaká je minimální hloubka dezénu u pneumatik na motorku

Dostatečná hloubka dezénu je důležitým předpokladem bezpečné jízdy na motorce. Výrazné opotřebení vzorku se totiž projevuje zhoršenou ovladatelností a celkově nekomfortním řízením. Snadno pak může dojít k nehodě, kdy vám sjeté pláště u zákonodárců nebo pojišťovny dvakrát nepomůžou. Pneumatiky proto nedojíždějte „na dřeň“ a vyměňte je dřív, než hloubka dezénu dosáhne svého minima. Ta je podle české legislativy následující:

  • 1,6 mm pro motocyklové pneumatiky
  • a 1 mm pro pneumatiky na skútry a motorky do 50 cm3.

O výběru pneumatik na váš stroj teď víte vše podstatné. Kvalitní obutí najdete v našem AZ pneu e-shopu, kde jednoduše vyfiltrujete potřebné rozměry, rychlostní index i použití pro daný terén.

 

Vybrat moto pneu prověřených značek

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru